Zadbaj o bramę garażową po zimie - to się opłaca
- Utworzono: piątek, 11, kwiecień 2025 07:12
Każda zima, nawet łagodna jest testem sprawności bram garażowych. Niskie temperatury, wilgoć, sól i brud, przy braku odpowiedniej konserwacji, mogą pozostawić ślady na powierzchni i mechanizmach, skrócić ich żywotność lub doprowadzić do usterek.
Wiosna to idealny moment, by dokładnie wyczyścić i zakonserwować bramę garażową, sprawdzić jej stan techniczny oraz przygotować do dalszego użytkowania. Zimą jej mechanizmy narażone są na niekorzystne warunki atmosferyczne, należy więc zwróć szczególną uwagę na korozję metalowych elementów, pęknięcia czy słyszalne w trakcie pracy niepokojące dźwięki. Bez podjęcia odpowiednich działań, drobne problemy mogą z czasem przerodzić się w poważniejsze usterki.
Czyszczenie bez przykrych niespodzianek
Najważniejsze jest usunięcie brudu, resztek piasku lub soli z powierzchni bramy, prowadnic oraz obszaru ślizgowego między segmentami a ościeżnicą. Do mycia powierzchni bram drewnianych należy stosować preparaty przeznaczone do konserwacji tego rodzaju materiału i przede wszystkim… zachować umiar! Nadmierne namaczanie może doprowadzić do jej odkształceń. Bramy stalowe lub aluminiowe oczyścimy wodą z łagodnym detergentem, np. płynem do mycia naczyń.
- Wiosenne mycie należy rozpocząć od spłukania zewnętrznej i wewnętrznej powierzchni bramy. Woda usunie osiadły na nich pył i brud, co ochroni powłokę przed zarysowaniem. Szczególną uwagę należy zwróć na powierzchnie matowe i półmatowe. Źle dobranym preparatem lub zbyt mocnym tarciem możemy w niektórych miejscach zmienić stopień matowości, co spowoduje widoczne na płycie bramy połyskliwe plamy – doradza Dariusz Poloczek dyrektor serwisu Przedstawicielstwa Hörmann Polska w Piasecznie.
Zestaw do czyszczenia rozwiąże problem
Bezwzględnie należy unikać silnych środków chemicznych, które mogą uszkodzić powłokę ochronną. Hörmann we współpracy z firmą Sonax, liderem na rynku produktów i akcesoriów do pielęgnacji samochodów w Niemczech, opracował własny zestaw środków do czyszczenia bram garażowych i drzwi zewnętrznych. Specjalistyczne preparaty pozwalają nie tylko utrzymać idealny wygląd stolarki budowlanej, ale także chronią elementy konstrukcyjne przed zużyciem.
– Mimo że mycie i konserwacja bramy garażowej wydają się prostymi czynnościami, to jednak, aby nie dopuścić do powstania uszkodzeń, takich jak zarysowania lub przebarwienia, powinno się je wykonywać uważnie i przy użyciu odpowiednich środków – wyjaśnia Michał Simon, dyrektor sprzedaży Hörmann Polska.
W zestawie znajduje się: środek czyszczący, pasta polerska, gąbka do czyszczenia i do nakładania pasty, ściereczka z mikrofibry do usuwania pozostałości pasty oraz olej techniczny chroniący mechanizmy konstrukcji przed zużyciem.
Sprawdzanie sprężyn, zawiasów i prowadnic
Po zimie należy przyjrzeć się elementom odpowiedzialnym za prawidłową pracę bramy. Użytkownik może samodzielnie ocenić stan sprężyn, zawiasów czy prowadnic, ale wszelkie regulacje czy naprawy trzeba powierzyć specjalistom. Zwłaszcza gdy słychać nietypowe dźwięki i zauważalne są nieprawidłowości w ruchu bramy. Szczególnie istotne jest właściwe działanie sprężyn. Ich siła naciągu jest znaczna i równoważy ciężar bramy, więc nieumiejętna ingerencja może być niebezpieczna dla zdrowia mieszkańców lub uszkodzić mienie.
Smarowanie, czyli to co uniwersalne nie zawsze jest dobre
Firma Hörmann, w instrukcjach obsługi dołączonych do bram wskazuje te części, które wymagają smarowania. Zazwyczaj są to osie zawiasów, osie rolek, elementy zamknięć (zamki, rygle) i elementy zabezpieczeń mechanicznych bramy.
- Niektóre z nich (np. osie rolek i zawiasów, rygle), użytkownik może przesmarować samodzielnie, ale kluczowy jest dobór odpowiedniego środka. Do elementów plastikowych stosuje się smary przeznaczone do tworzyw sztucznych, do metalowych inne, odpowiednio oznaczone preparaty. Najlepiej wybierać tzw. suche smary, które nie pozostawiają lepkiej warstwy po odparowaniu – doradza Dariusz Poloczek dyrektor serwisu Przedstawicielstwa Hörmann Polska w Piasecznie.
Stosowanie płynnych środków dostępnych na rynku, nie jest dobrym wyborem. Lepkie resztki smaru przyciągają brud i przyspieszają zużycie elementów.
Jak zdiagnozować problem z napędem?
Nowoczesne napędy bram wyposażone są w układy autodiagnostyki. Sygnalizują usterki miganiem diody, żarówki lub – w zależności od modelu - informacją na specjalnym wyświetlaczu. To bardzo ułatwia obsługę. Po zweryfikowaniu takiego komunikatu w instrukcji obsługi wiadomo, czy wystarczy tylko wymienić baterię w pilocie, wyczyścić fotokomórki, czy wezwać serwis do regulacji. Napędy zazwyczaj nie wymagają dodatkowej obsługi, ale ich regularna kontrola pozwoli uniknąć awarii.
Cicho, płynnie, bez zacięć albo… serwis
Troska o bramę garażową to nie tylko kwestia pory roku. Eksperci zalecają regularne czyszczenie, smarowanie i przeglądy techniczne. Pozwoli to uniknąć kosztownych napraw i przedłuży żywotność urządzenia a użytkownikom zapewni spokój.
- Prawidłowo zamontowana i wyregulowana brama garażowa działa cicho, płynnie, bez zacięć. Wszelkie odstępstwa – szarpanie, skrzypienie czy opór – to znak, że coś może być nie tak. W takich przypadkach należy wezwać autoryzowany serwis, który dokładnie sprawdzi urządzenie – mówi Dariusz Poloczek dyrektor serwisu Przedstawicielstwa Hörmann Polska w Piasecznie.
Warto o tym pamiętać, aby brama garażowa jak najlepiej spełniała swoją funkcję i jednocześnie była wizytówką domu przez cały rok.
Hörmann we współpracy z firmą Sonax, liderem na rynku produktów i akcesoriów do pielęgnacji samochodów w Niemczech, opracował własny zestaw środków do czyszczenia bram garażowych i drzwi zewnętrznych
Użytkownik może samodzielnie ocenić stan sprężyn, zawiasów czy prowadnic, ale wszelkie regulacje czy naprawy trzeba powierzyć specjalistom
Szczególnie istotne jest właściwe działanie sprężyn. Ich siła naciągu jest znaczna i równoważy ciężar bramy
Napędy zazwyczaj nie wymagają dodatkowej obsługi, ale ich regularna kontrola pozwoli uniknąć awarii.
Hörmann Polska
press box
Main Menu
MENU FINANSOWE