AKTUALNOŚCI DomPortal
Trendy 2015/2016. Subiektywny reportaż z Łódź Design Festival
Stała zmiana. Tu i teraz. Ja. Tempo. To tematy które najczęściej pojawiają się w rozmowach o najnowszych trendach. Co jest trendem a co modą oraz o tym co dookoła nas i co sami kreujemy opowiedzieli goście Łódź Design Festival - projektanci, obserwatorzy rynku i prognostycy.
Zdaniem Michała Piernikowskiego, Dyrektora Łódź Design Festival trendem nazywamy kierunek rozwoju uzależniony od potrzeb indywidualnych lub społecznych i nowych możliwości technologicznych. Trendy w projektowaniu powstają w powiązaniu ze zjawiskami społecznymi jako odpowiedź na nasze potrzeby – indywidualne, lokalnych społeczności i globalne.
MOJE MIASTO
Tętniące życiem metropolie rosną w oczach. Jednocześnie stają się przestrzenią spersonalizowaną, która pozwala mieszkańcom na życie w zrównoważony, ale coraz bardziej komfortowy sposób. Trendem staje się reorganizacja tkanki miejskiej, w sposób przyjazny środowisku, bardziej komfortowy – integrujący nowe technologie zgodnie z potrzebami lokalnej społeczności. Dotychczasowe „miasta dla mas” koncentrują się na potrzebach fizycznych i intelektualnych, pasjach, poglądach społecznych i środowiskowych mieszkańców.
Ci z kolei podejmują oddolne inicjatywy - identyfikują się i wpływają na kształtowanie otaczającej ich tkanki miejskiej. Budżety partycypacyjne pozwalają na realizację indywidualnych projektów. Działania aktywistów koncentrują się na różnych aspektach życia w mieście, w tym na funkcjonalnej mikroarchitekturze, która jest odpowiedzią na lokalne potrzeby. Powstają platformy wymiany poglądów na temat projektowania miejskiej „architektury cienia” – bazarów i szaletów miejskich. Według architekt Aleksandry Wasilkowskiej są to miejsca nadal objęte tematem tabu, nie mniej niezbędne w funkcjonalnej tkance miejskiej i w sferze społecznej. W ten sposób przy okazji Konkursu KOŁO na Projekt Łazienki powstał blog nieolewamymiasta.wordpress.com , a w Polskich miastach pojawiły się konstrukcje takie jak Wrocławski „Polegiwacz”. W parkach pojawiają się ścieżki rowerowe, niezależne kina „pod chmurką” i szalety miejskie. To przykłady funkcjonalnych projektów architektoniczno-urbanizacyjnych osadzonych w lokalizacjach, które stają się nowymi centrami społeczno - kulturowymi.
W przestrzeni miasta pojawia się sztuka niezależnych artystów – w Warszawie wielkoformatowe graffiti pokrywają stare, zaniedbane kamienice. Na wybrzeżu Chile miasto Valparaiso zmienia się w outdoorową galerię. Na murach Londynu Banksy komentuje zjawiska polityczne i społeczne Wielkiej Brytanii. To nie akt wandalizmu lecz przejaw potrzeby personalizacji przestrzeni i przekazu komunikatu publicznego, a jednocześnie ucieczka od nadszarpniętej zębem czasu estetyki miasta.
EGOLOGIA
Trend personalizacji przejawia się również w przestrzeni domowej. Projektujemy w sposób, który jest informacją o naszym stylu życia, estetyce, poglądach i upodobaniach. Emanacją tego trendu jest moda na indywidualnie zaprojektowane elementy dekoracji czy przetwarzanie produktów – np. konstruowanie mebli z palet.
Projekty wzornictwa przemysłowego tworzone z odpadów cieszą się rosnącym uznaniem. W tegorocznym konkursie projektantów Make Me, Grand Prix zdobył projekt Erana Rozenfelda – system oświetleniowy Worm Wood, który powstał z drewna z odzysku i przetworzonych skrawków rur PCV. Bez względu na to czy kieruje nami chęć ochrony środowiska, upodobanie do stylu skandynawskiego, czy kwestie ekonomiczne, realizując spersonalizowany projekt domowej aranżacji dostosowujemy ją do własnych wyobrażeń i osobistych potrzeb.
„Poszukujemy rozwiązań indywidualnych, dostosowanych do nas. Rozwiązań, które pomagają wyrażać nas samych, dzięki którym możemy coś zakomunikować innym. Są one wynikiem tego co się dzieje na świecie, wynikiem naszej naturalnej ludzkiej psychiki, wynikiem emocjonalności i jej wyrazem.” – komentuje Diana Nahiło, dziennikarka, moderatorka debaty o trendach tegorocznej edycji Łódź Design Festival.
SMART
Jak podkreślają prognostycy, pojawianie się trendów uwarunkowane jest również dostępnością nowych materiałów, które poszerzają horyzonty możliwości technologicznych. Innowacyjne rozwiązania pozwalają żyć zdrowiej, dłużej, spokojniej, bardziej komfortowo i w sposób ograniczający nasze oddziaływanie na środowisko.
Żyjemy świadomie ale też w coraz szybszym tempie. Dlatego nowym technologiom stawiamy istotne zadanie: oszczędność czasu. Dzisiejsze futurystyczne domy możemy sterować za pomocą jednego urządzenia. Monitorujemy wilgotność powietrza, ilość spożytych kalorii, poziom emisji CO2 i stan portfela. Telefon zdalnie reguluje termostat, włącza muzykę, prodiż, sprawdza stan lodówki i ustala dietę. W łazienkach korzystamy z produktów wspomaganych elektroniką, które ograniczają czas poświęcany na sprzątanie. Dzięki nowym środkom komunikacji docieramy do punktu docelowego szybciej i sprawniej.
Trendy są odpowiedzią na nasze potrzeby – funkcjonalne, moralne i estetyczne. To wypadkowa potrzeb społeczności – lokalnej jak i globalnej. To również wynik nowych możliwości, jakie dają innowacyjne technologie. Design, który zmienia sposób w jaki żyjemy.
O najnowszych trendach w architekturze i wzornictwie opowiada reportaż KOŁO zrealizowany podczas Łódź Design Festival 2015. Reportaż dostępny jest na kanale youtube.com Koło Zawsze w Dobrym Stylu pod linkiem:
https://www.youtube.com/watch?v=CCTb-bYiAA4
Ekspozycja Łódź Design Festival 2015 Foto: KOŁO
Wspomagana elektronicznie i zdalnie sterowana miska WC Aquaclean Mera Foto: GEBERIT
KOŁO
Więcej informacji z firmy KOŁO (press box)
Main Menu
MENU FINANSOWE